Kepentingan " Medical Card "

Sanggupkah anda melihat yang tersayang terlantar sakit dengan memilh perlindungan yang kurang?

Segelintir sahaja daripada kita yang merancang untuk perbelanjaan hospital. Tambahan pula, dengan kenaikan inflasi perubatan,perbelanjaan perubatan yang mencecah puluhan ribuan ringgit. Hakikatnya,pembedahan yang langsung tidak dijangka dan tidak dapat dielakkan adakalanya boleh mengeringkan simpanan kita. Namun begitu,ini boleh dielakkan jika anda merancang dahulu. Bagaimana? Dengan Excel Care Plus, Pelan pembayaran ganti untuk anda sekeluarga,ia menawarkan anda:
a.Pilihan had seumur hidup pembayaran ganti perubatan daripada RM200,000 hingga RM700,000 atau TIADA HAD.
b.Perlindungan 24 jam
c.Perlindungan seumur hidup sehingga 100 tahun
d.Ko-insuran sifar bagi tuntutan dalam amaun tertentu
e.Kadar lebih rendah dengan Pelan Keluarga
f.Bantuan tanpa kerenah untuk kemasukan anda ke hospital melalui perkhidmatan Kad Perubatan.
G.Perlindungan seluruh dunia

Apa itu Insuran Perubatan?
Tujuan insurans Perubatan ialah untuk memberi jaminan kepada pemegang polisi berada di dalam keadaan lebih tenang sekiranya kita memerlukan kos yang besar untuk perubatan dan di lakukan di hospital swasta yang mempunyai kepakaran Doktor dan Teknology Perubatan yang tinggi.

Apa faedah/kebaikan memilikinya?
Kelebihan memiliki insuran Perubatan.
1.Layak mendapat pelepasan cukai pendapatan sebanyak rm3,000.00
2.Melindungi wang simpanan kita kering dari membayar bil perubatan.
3.Bill perubatan akan diuruskan oleh syarikat insuran.
4.24 jam dilindungi insuran

Jika saya berminat dengan Pelan Keluarga, berapa ramai anak yang boleh di tanggung?
Sekiranya mempunyai 3 orang anak keatas saya cadangkan pilih lah Pelan Keluarga kerana ia nya amat menjimatkan.
Berapa ramai anak pun tidak mengapa. Tapi jika umur anak Lebih 23 tahun / Telah berkahwin / Telah bekerja, maka ianya tidak boleh masuk ke Pelan Keluarga.
Contoh:
Azman berumur 38 bekerja sebagai seorang Pengurus di Syarikat Electronics dan mempunyai 3 orang isteri serta 8 orang anak dari ketiga-tiga isterinya.
Is 1 ada 5 orang anak
Is 2 ada 3 orang anak
Is 3 ada 1 orang anak
Maka kesemua 8 orang anak termasuk di dalam Pelan Keluarga kerana anak masih bersekolah atau di bawah umur 23 tahun. Ahmad memilih Pelan ECP150 + MCP ( Un Limited ) dan isteri hanya satu sahaja jadi perlulah memilih yang mana satu yang hendak di masukkan di dalam pelan ini.

Mahal ke tak untuk memiliki Kad Perubatan?
1.Bergantung kepada Tahap kesihatan, Umur, Jantina, Perkerjaan dan jenis pelan yang di pilih.
Contoh:
Ahmad berumur 33 tahun bekerja di sebuah syarikat swasta sebagai seorang penyelia pengeluaran.Pengalaman melawat sahabat,saudara mara di hospital kerana kemalangan dan yang sakit menyedarkan beliau betapa penting nya ADA Kad Perubatan. Syarikat yang beliau bekerja tiada benefit Perubatan. Beliau mengambil keputusan mendapatkan satu Kad Perubatan yang bernilai rm200.000,00 seumur hidup (ECP100).Beliau perlu berbelanja 0.91 sen sehari sahaja untuk mendapatkan Kad Perubatan tersebut. Malang memang tidak di jangka seminggu selepas membeli Kad Perubatan beliau mengalami kemalangan dimana semasa beliau bermain bola sepak berlaku satu ensiden pertembungan dengan pihak lawan dan tangan kanan Azman patah semasa hendak menahan jatuh. Akibat dari kejadian beliau di masukkan ke wad. Tangan kanan yang patah terpaksa di bedah dan di masukkan besi. Setelah seminggu berada di wad beliau di benarkan keluar. Apabila melihat bill perubatan Azman terkejut dengan amoun yang mencecah RM14,266.00 tetapi dengan adanya Kad Perubatan beliau menarik lafas lega kerana beliau hanya perlu membayar RM35.00 sahaja ( Gov tax & Admin charge) dan selebihnya ditanggung pihak insuran.

Bagaimana untuk menggunakan Kad Perubatan sekiranya sakit atau berlakunya kemalangan?
Pergi lah ke Hospital Swasta yang terdekat dengan anda. Contoh nya, Sekiranya anda tinggal di klang Selangor yang terdekat seperti Sri Kota Medical Center, Pantai Medical Center, Arunamari Medical Center. Sekiranya anda tinggal di Shah Alam Selangor yang terdekat seperti Darul Ehsan Medical Center, Selangor KPJ Medical center. Senarai Panel Hospital di seluruh malaysia akan diberikan oleh agent selepas anda mendapatkan Kad Perubatan anda..
Semasa berjumpa doktor biasanya doktor akan bertanya samaada ada Kad Perubatan(Insuran) atau pun tidak?Setelah doktor mengenal pasti masaalah yang dihadapi oleh pesakit maka doktor akan menganggarkarkan kos yang akan di perlukan untuk merawat pesakit tersebut. Jika pesakit memiliki Kad Perubatan maka pihak hospital akan memberitahu kepada syarikat insuran untuk mendapatkan Surat Jaminan ( Guarentty Letter ). Bila Surat Jaminan di terima pihak hospital barulah pesakit dibenarkan untuk masuk ke wad tanpa mengeluarkan wang.

Saudara ni boleh percaya ke tak? Macamana saya nak pastikan saudara agen yang sah?
Insyaallah, kami adalah agent yang berdaftar dan telah menandatangani kontrak dengan MAA Takaful. Untuk memastikan kami agent yang sah tuan/puan boleh lah menghubungi Ibu Pejabat yang beralamat di MAA TAKAFUL BERHAD Menara MAA, 12 Jalan Dewan Bahasa , 50460 Kuala Lumpur. Off Phone : 03-2146 8000 atau terus ke cawanagan Klang, Selangor di mana tempat kami beroperasi .

Kenapa kita perlu ada Kad Perubatan?
Kemajuan dalam teknologi perubatan perlu di bayar dengan harga yang tinggi. Jika setakat pening kepala,demam sikit-sikit yang hanya memerlukan kos rm50,rm100,rm500 memang boleh bayar. Tapi sekiranya kos yang memerlukan rm 5.000,rm10.000,rm30.000,rm50.000 dan ke atas yang memeningkan kepala. Sekiraanya kos mencecah rm30.000,00 dimana kita hendak mendapatkan? Wang simpanan? Jual rumah? Hutang adik-beradik,keluarga, saudara-mara,kawan-kawan atau meminta sumbangan orang ramai. Hanya peratus kecil sahaja yang mampu menyediakan kos secara tunai.
Sakit datang tanpa di undang dan bila kita memerlukan rawatan untuk menyembuhkan sakit biasa nya orang nak yang terbaik dan cepat.Kad Perubatan lah yang dapat menyelesaikan kos Perubatan yang tinggi dan akan mendapat rawatan yang lebih cepat.

Renungan bersama:
Setiap yang sihat Pasti akan sakit dan itu sudah tertulis cuma kita tak tahu Bila, Di mana dan Bagaimana. Jadi, persediaan awal dengan cepat begitu berharga sekali kerana kita tak tahu Bila, Dimana dan Bagaimana yang akan kita hadapi.
Biasanya kawan ketawa ramai dan tak perlu di undang tapi bila kita susah, kawan yang sama ketawa akan hilang dan lupa kita.Jangan kata kawan, Saudara-mara, Adik beradik pun susah nak tolong. Bukan mereka semua tak nak tolong, tapi masing-masing pun makan sendiri tak lepas macamana nak bantu kita.sendiri kena ingat laaa...
Kemajuan dalam teknologi perubatan perlu di bayar dengan harga yang tinggi.Ditambah pula dengan kos sara hidup dan pendidikan anak-anak,anda dan orang tersayang mungkin terpaksa menanggung kesempitan kewangan yang perit jika anda ditimpa kemalangan yang mengakibatkan kecederaan parah atau menghidap salah satu penyakit yang kritikal.

Hubungi kami segera untuk mendapat kan Kad Perubatan yang tinggi dan Insuran Peribadi Lengkap demi masa depan anda. Dimana sahaja anda berada kami akan lakukan yang terbaik untuk menyelesaikan segala kesulitan. Insyaallah



""Jika Kita Gagal Untuk Merancang, Kita Merancang Untuk Gagal""